Suomi-reissu 2018

Vuosittainen Suomi-reissu tuli tehtyä elokuussa. Lähtö oli elokuun puolessa välissä. Saavuin Helsinkiin puoliltaöin, joten vedin matkalaukkuni suoraan lentokenttähotelliin ja alle tunnissa koneen laskeutumisesta olin jo pää tyynyssä. Niin kätevää!

Paitsi aamiainen, Scandic-lentokentän aamiainen surkein hotelliaamiainen ikinä! Älkää nyt ainakaan maksako siitä erikseen…Piirakka tosin oli hyvä.

Aamiaisen jälkeen lapsuudenystäväni tuli hakemaan minut kentältä ja suuntasimme Fiskarsiin päiväksi. Kiertelimme kauppoja, hankin jo heti muutaman tuliaisen ja kävimme hyvin syömässä suomalaisen noutopöydän. Nam!

Fiskarsin tunnelmaa

Ravintola Kuparipajan lounas-buffetti oli kyllä nam

Sieltä sitten Helsingin keskustaan vastaanottamaan Airbnb-asunto. Niin kätevää! Hotellin saisi samalla hinnalla yhdeksi yöksi, kun Aribnb:n Kampista kolmeksi. Niin suositeltavaa. Tässä asunnossa viihdyin siis kolme yötä. Toisena päivänä kävin lounaalla muutaman entisen työkaverin kanssa ja illalla sitten illallista ystävän kanssa.

Helsinki on hetkisen kaunis

Torstaina oli luvassa Helsinki-päivä. Onneksi valitsin jalkaan lenkkarit, sillä puhelimen laskuri näytti kävellyksi päivän aikana 13,5 kilometriä!! Kiersimme sisustuskauppoja ja höpötimme. Pääsin näkemään Allas Sea Poolin ja ilmakin sattui olemaan hieno. Iltapäivällä päädyimme vielä autoilemaan Pohjois-Helsingissä ja alueella, jossa asuin ennen. Huomasin vain, että ajattelin: “no, eipä ole paljoa muuttunut”. Eli ei kovin sykähdyttäviä tunteita puoleen eikä toiseen vaikka kodista siellä tykkäsinkin superpaljon. Mitä tämä kertoo: ei ole suomikoti-ikävä vieläkään iskenyt.

Allas Sea Pool – Allas meriallas

Sitten yksi huomio. Kolmen päivän Helsingissä vietetyn päivän jälkeen olin jo valmis siirtymään eteenpäin. Helsinki oli jo niin nähty. En olisi enää halunnut viettää siellä enää aikaa. Siellä kun asuin tuntui, että Helsinki on ainoa paikka jossa Suomessa voisi asua. Nyt näen sen vaan kiireisenä kaupunkina. Tosin, olin siellä vain turistina enkä elämässä normielämää.

Mutta sitten tuli siirtyminen Lammille. Ainoa erittäin harmillinen isku oli nappaamani kesäflunssa! Tämä viikonloppu sai inhottavia vaikutuksia siitä, että oli todella puolikuntoinen sen ajan siellä. No, otettiin rennosti, luettiin lehtiä, juotiin viiniä ja höpötettiin sängyssä. Ystäväni mies tuli ihan ovelle huokaisemaan, että taas te olette siellä 😀 Tämä mökki on jotain niin erityistä, siellä on sellainen tunnelma mitä ei muualta löydy. Sielun lepäämispaikka, kuten sanommekin, Niittymäen parantola ❤

Niittymäen parantolan konseptiin on aina kuulunut hyvä ruoka kauniin kattauksen keraJa tänä vuonna ensikertalaisten savustajien Tanjan ja Annin savustama lohi!

Vincent

Lammilta suunta jatkui kohti Puumalaa. Onneks minulla on sellainen äiti, jonka sain ylipuhuttua vierailemaan siskonsa luona Hämeenlinnassa kätevästi samana viikonloppuna. Sain siis autokyydin eikä tarvinnut junalla lähteä raahautumaan. Heinolassa pysähdys Heilaan (mun lemppari), josta sain myös sukseni kyytiin. Kyllä. Sukset.

Puumalassa vietin seuraavat kolme kokonaista päivää. Hyvin leppoisaa olemista ja rentoutumista, hieman myös töitä. Kävimme myös yhden päivän ajelulla Mikkelissä. Kerrankin oli sellainen olo, että olisin jopa voinut olla siellä pari päivää pidempää. Ehkä kiireeseen ja juoksemiseen tarvitsi jotain toipumisaikaa.

Puumalaan kuuluu metsä ja luontopolku

Tsägällä löydetyt kanttarellit

Puumalaan kuuluu aina myös syöminen Sahanlahdella

Kuhaa ja kasvisrisottoa

Mikkelin Kenkäverossa tuliaisostoksia

Puumalasta siirryin sitten kohti Turkua. Matka kesti kokonaiset 10 tuntia. On se uskomatonta, miten voi kestää niin kauan. Kuljin bussilla koko matkan, vaihtaen bussia kaksi kertaa. Koska olen matkapahoinvoiva bussissa, en pysty lukemaan edes puhelinta. Matkan pelasti onneksi Podcastit! Niitä kuuntelin useamman matkan aikana. Miksi ei sitten juna? No pirun kallista!!

Turussa vietin päivän palaverissa ja sinnekin sattui ihana ilma! Aiemmin olen käynyt Suomessa kesäkuun alussa. Tämä elokuu oli kyllä parempi vaihtoehto. Okei, koko kesä oli hyvä, mutta kyllä elokuu silti on ehdottomasti parempi aika.

Tintåssa ehdin käydä syömässä illallisen, suosittelen kyllä

Turusta matka jatkui kohti Lohjaa kummityttöni perheen luokse. Kummityttö on kyllä jo kakskymppinen ja hänellä oli muuttotouhut opiskelupaikkakunnalle menossa. Ihana oli hieman päästä osallistumaan siihen fiilikseen ❤ Lohjalla oli menossa omakotitalon rakennusprojekti, joten pääsin sutimaan maalia seinään. Sainpahan laitettua sormenjälkeni siihen taloon. Niin upea valkoinen puutalo nousee Lohjalle että! Ensi kerralla pitäisikin jo päästä ihan valmiiseen taloon.

Ei tarvinnut ilman kultaisia noutajia olla, Lumikko ruokailee omalla tyylillään, Kuura toisessa huoneessa hieman rivakammin

Lohjan kaunis auringonlasku

Mitä sitten tuli tuliaisina laukkuun reissusta? Siis vähemmän karkkia kuin yleensä. Sen verran muuttunut ruokailutottumukset. Suklaata olisi voinut, mutta pöh, ei pysty tämän pään kelin takia. Suklaat olisi sulana jo ennen kotiin pääsyä. Laukussa siis tällä kertaa oli vähän salmiakkia, Ullan Pakarin kauraleipää (joka on parasta, ja ruisleipää on jo hyvin pakkasessa), Makukauraa useampi pussi ja hmmmm…varmaan jotain pientä, mitä en enää muista.

Kotimatka sujui mukavasti katsellen Alppeja pilvettömältä taivaalta. Vastaanotto oli niin täydellinen, hakija kentällä, koirat suoraan syliin, uimaan ysävien omaan lämpimään altaaseen ja illalliselle italialaisen pastan ääreen ❤

Toinen koti ❤

5 thoughts on “Suomi-reissu 2018

1. Vierailit paikoissa, jotka ovat minulle tuttuja – mukava lukea. Ihmettelin “Kuka olen” sivulla mainitsemaasi: harrastelen espanjankieltä. Kun asuu Espanjassa, ei sitä ei tarvitse harrastella, saati sitten edes harrastaa, kun sitä kuulee ja näkee TV;stä. Itse olin töissä Espanjassa 4½ kuukautta opin siinä ajassa espanjankielen. Katso vaikka sivultani, sillä bloggaan neljällä kielellä.

¡Que tengas un muy buen día!