Paluu normaalimpaan elämään

Maanantaina 18.5. pääsimme Málagassakin siirtymään vaiheeseen 1. Ja siitä se sitten alkoi, enpä ole ehtinyt päivitystä tänne tekemään.

Fase 1 tarkoitti, että saimme nähdä ystäviä! Se ehdottomasti tärkeimpänä asiana. 10 hengen tapaamiset sallittiin joko kodeissa tai mahdollisesti jossain terassilla, jossa nyt tilaa sattuisi olemaan. Saimme ajaa myös autoissa niin, että maksimissaan yhdeksän henkeä autossa (tämä mahdollisti isompien taksien liikkumisen). Perheenjäsenet saivat matkustaa ilman maskia, mutta eri perheistä olevilla autossakin maskipakko.

Heti maanantaina noin klo 13 olimme tällä portilla pyrkimässä sisään.

Sunnuntain koiruudetkin pääsivät nauttimaan (murtautuen aitojen läpi) uima-altaasta. Tässä pulikoi Maissi, Bolo ja Bolon äiti Tati.

Ystävän 3-kymppisiä juhlittiin grillaten

Provinssin sisäinen liikenne vapautui eli asioita pystyi lähtemään huoletta hoitamaan pidemmällekin.

Myös ravintoloiden terassit saivat aueta 30% täyttöasteella. Pöytien pitää olla 2 metriä toisistaan, tarjoilijoilla on maski- ja hanskapakko. Menuja ei printattuina saa tuoda esille. Syödessä maskia tietenkään ei ole pakko käyttää.

Ensimmäinen ravintola, mihin mentiin on tietenkin Casa Mavi, ihana napolilainen ravintola, jossa alueen parhaat pizzat

Aamiaissuosikkipaikka GoGreenissä nautittiin aamiaista ystävän kanssa

Lenkkeilyajat pysyivät edelleen rajattuina eli meidän lenkkivuoro on joko aamulla 6-10 tai illalla 20-23.

Lenkillekin päästiin jo pidemmälle vaikka aikatauluja täytyykin noudatttaa.

Pienet kaupat saivat aueta 30% kävijämäärällä.

Ulkomarkkinat aukesivat.

Ulkourheilupaikat aukesivat.

Katsastusasemat aukesivat.

Kirjastot aukesivat tarkoilla ohjeilla.

Hotellit- ja loma-asunnot aukesivat.

Itselle tämä vaihe mahdollisti sen, että elämä on palannut hyvinkin normaaliksi. Kelloa edelleen on täytynyt tuijottaa koirien lenkkeilytyksen kanssa. Mutta ystäviä on tullut nähtyä jo useampaan otteeseen sekä ravintoloissa että ystävien kotona. Katsastusaika on varattuna kesäkuulle. Airbnb asuntoni varauskalenteri on auki.

Kampaajallakin tuli käytyä. Sielläkin maskipakko kaikilla.

Samaan aikaan meille tuli tänne maskipakko. Suomessa taidetaan olla sillä kannalla, että maskista ei ole hyötyä. Täällä on piirustuksia niin, että jos vain terve käyttää, hänellä on tietty mahdollisuus saada tartunta. Jos sairas ihminen käyttää, terveen mahdollisuus saada tartunta on pienempi. Jos kumpikin osapuoli käyttää maskia, on tarttumisvaara selvästi pienempi. Maskipakko on kaikissä sisätiloissa ja ulkona, jos ei ole mahdollista pitää 2 m turvaväliä muihin ihmisiin. Ja kyllä, tätä vahditaan. Maskipakko kestää niin kauan kuin hälytystila on voimassa.

Ja löytyihän se maskimarkkinoinnin kuva, näin ajatellaan täällä.

Se, mikä on erittäin hyvää tällä hetkellä, on koko Espanjan tartuntaluvut hyvin hallinnassa. Vaikka ulkoilu sallittiin jo joitakin viikkoja sitten, ei mitään piikkiä näkynyt. Nyt lähes kaksi viikkoa ihmisten ilmoilla ollessamme, ei uutta piikkiä ole tullut. Toivotaan, että suunta jatkuu näin.

Taidamme päästä Málagassa vaiheeseen KAKSI maanantaina!

Ja mikä tässä sitten vaikeinta. Koirat joutuvat olemaan piiiiitkiä aikoja yksin. Tässä olen 3-4 tunnin poissaolon jälkeen vastaanottamassa hellyyttä, vaiko sittenkin puhuttelua.

One thought on “Paluu normaalimpaan elämään